Pengenalan J-QAF
LATAR BELAKANG PANITIA PENDIDIKAN ISLAM
1.
PENGENALAN
Panitia
Pendidikan Islam merupakan salah satu organisasi dalam pengurusan kurikulum
sekolah khususnya dalam memantapkan perlaksanaaan dan keberkesanan Pendidikan
Islam. Panitia Pendidikan Islam ditubuhkan atas arahan surat Pekeliling
Ikhtisas Bil 4/1986.
2.
FALSAFAH PENDIDIKAN ISLAM
Pendidikan Islam
adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu
secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan soleh, harmonis dan
seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan
dan kepatuhan kepada Allah swt untuk melahirkan insan yang berilmu, berakhlak
mulia, berketerampilan, bertanggungjawab sebagai hamba dan khalifah yang boleh
memberi sumbangan terhadap kesejahteraan ummah.
3.
MATLAMAT
Matlamat
Pendidikan Islam adalah untuk menghasilkan muslim yang berilmu, beriman,
berketerampilan, beramal soleh, beradab dan berakhlak mulia berdasarkan
al-Quran dan al-Sunnah sebagai hamba dan khalifah Allah yang bertaqwa dan
menyumbang kepada tamadun bangsa dan negara.
4. OBJEKTIF
Setelah
mempelajari Pendidikan Islam Sekolah Rendah murid dapat:
4.1.
Menguasai bacaan al-Quran (sifar Iqra) sebelum tamat Tahun 6.
4.2.
Membaca ayat-ayat terpilih daripada al-Quran dengan
betul, fasih, mahir dan bertajwid untuk memperkukuhkan minat dan amalan membaca
al-Quran.
4.3.
Menghafaz ayat-ayat al-Quran yang terpilih untuk
menambah bacaan dalam solat dan amalan ibadah harian.
4.4.
Memahami maksud beberapa ayat al-Quran dan Hadis
yang dipelajari serta menghayati pengajarannya sebagai sumber hukum dan panduan
mukmin.
4.5.
Memantap keyakinan pegangan akidah Islamiah
serta menghidupkan konsep tauhid secara sedar dalam keseluruhan amalan dan
menjadi benteng keagamaan.
4.6.
Memperkukuh dan mempertingkat amalan
ibadat-ibadat fardu ain serta memahami sumbangan fardu kifayah sebagai
kewajipan umat Islam menyumbang kepada kemajuan hidup di dunia dan di akhirat.
4.7.
Memahami kewajipan menutup aurat dengan
sempurna.
4.8.
Memahami dan mengambil iktibar daripada sirah
nabawi sebagai asas pembentukan dan pembangunan insan; ke arah pembangunan
tamadun bangsa dan negara.
4.9.
Berakhlak mulia dan mengamalkan nilai-nilai
murni sebagai tunggak budaya bangsa yang bermaruah.
4.10. Membaca dan
menulis jawi dalam PdPc Pendidikan Islam sebagai satu warisan amalan budaya
bangsa.
5. KPI j-QAF (TAHUN 6)
Penguasaan murid-murid Tahun 6
SK dalam Program j-QAF telah ditetapkan seperti berikut:
Model/Program
|
KPI Penguasaan
|
Bacaan Al Quran
|
91%
|
Khatam Al Quran
|
56%
|
Jawi
|
91%
|
Bahasa Arab
|
87%
|
Wuduk
|
100%
|
Perlakuan Solat
|
100%
|
Bacaan Solat
|
99%
|
6. BILIK-BILIK KHAS DI BAWAH
PANITIA
6.1.
Bilik j-QAF
Bilik j-QAF diwujudkan sebagai
satu platform untuk menjalankan aktiviti PdPc, aktiviti keagamaan, menyimpan
bahan-bahan bantu mengajar dan sebagainya.
7.
GPI dan GBA
7.1.
Guru Pendidikan Islam (GPI) dan Guru Bahasa Arab (GBA) melalui pelaksanaan
norma baharu Guru Pendidikan Islam di sekolah rendah Kementerian Pendidikan
Malaysia telah diberi tanggungjawab untuk melaksanakan tugas kurikulum,
kokurikulum, koakademik dan melaksanakan model-model Program j-QAF mengikut
garis panduan yang ditetapkan.
7.2.
GPI telah diberi tanggungjawab untuk melaksanakan perkara-perkara berikut:
7.2.1. Mengajar mata pelajaran
Pendidikan Islam KSSR, Pendidikan Islam Prasekolah dan model-model program
j-QAF kecuali Model Peluasan Bahasa Arab.
7.2.2. Melaksanakan Model Khatam
al-Quran dan Model Tasmik menggunakan pendekatan talaqi dan musyafahah
serta diajar secara kolaboratif.
7.2.3. Melaksanakan kokurikulum dan
ko-akademik mata pelajaran Pendidikan Islam termasuk program dan aktiviti
dakwah di sekolah.
7.3.
GBA telah diberi tanggungjawab untuk melaksanakan perkara-perkara berikut:
7.3.1. Mengajar mata pelajaran Bahasa
Arab KSSR dan model-model Program j-QAF kecuali Model Khatam al-Quran dan Model
Tasmik.
7.3.2. Melaksanakan kokurikulum dan ko-akademik
mata pelajaran Bahasa Arab termasuk program dan aktiviti dakwah di sekolah.
8.
PROGRAM j-QAF
8.1.
Pemulihan Jawi
8.1.1. PdPc Jawi dilaksanakan dalam
bentuk kelas.
8.1.2. Pemulihan Jawi dilaksanakan
dalam bentuk kem 2 kali setahun iaitu sekali setiap penggal persekolahan (Kem
Cemerlang Jawi).
8.1.3. Setiap kem dilaksanakan selama
12 jam (2 hari).
8.2.
Khatam al-Quran
8.2.1. PdPc dilaksanakan secara
kolaboratif mengikut nisbah bilangan murid dan guru.
Bilangan murid
|
Bilangan guru
|
1 hingga 14 murid
|
1 guru
|
15 hingga 29 murid
|
2 guru
|
30 murid dan ke atas
|
3 guru
|
8.3.
Tasmik
8.3.1. PdPc dilaksanakan secara
kolaboratif mengikut nisbah bilangan murid dan guru.
Bilangan murid
|
Bilangan guru
|
1 hingga 14 murid
|
1 guru
|
15 hingga 29 murid
|
2 guru
|
30 murid dan ke atas
|
3 guru
|
8.3.2. 2 waktu seminggu dikira
sebagai waktu mengajar rasmi.
8.4.
Bahasa Arab
3.4.1. Merupakan mata pelajaran
Elektif KSSR dengan peruntukan 3 waktu seminggu.
8.5.
Kem Bestari Solat
8.5.1. Dilaksanakan 2 kali setahun
dengan agihan 1 kali penggal pertama dan satu kali penggal kedua.
8.5.2. Setiap kem dilaksanakan selama
12 jam (2 hari).
No comments:
Post a Comment